Najlepsza kontemplacja

Słowo zagłębianie się w myślach nie jest używane jednolicie w środku literaturze chrześcijańskiej. Może nazywać się owo samo, co medytacja innymi słowy rozmyślanie także ma na myśli wobec tego medytowanie o czymś. Tutaj słowa rozważanie używamy wyłącznie na oznaczenie chrześcijańskiej bezprzedmiotowej formy modlitwy. Nie chodzi nigdy o medytowanie powyżej jakąś treścią. Jest owo prędzej klasa doświadczenia sztuczność aktywnymi siłami naszej potocznej świadomości. Słowo "kontemplacja" pochodzi spośród łaciny. "Contemplari" znaczy "odczuwać". tutaj. Celem jest intuicja wewnątrz siebie samego, widzenie tego, co boskie w środku nas oraz stworzeniu w środku postaci uwewnętrznienia albo doświadczenia wyjąwszy naszymi intelektualnymi możliwościami. Kontemplacja jest raczej stanem doznawania niż stanem aktywnego działania. Tego stanu negacja logiczna można wyszkolić, wprost przeciwnie raptem wzbudzić. Dlatego osoby praktykujące kontemplację, choć na początku, potrzebują duchowo doświadczonego człowieka, który je poprowadzi, a od czasu którego iskierka prawdopodobnie przeskoczyć, ażeby do wnętrza uczniu, w uczennicy rozniecić ten tenże sam ogień. Zadatki do tego są wrodzone każdemu człowiekowi. W kontemplacji wolno nagrodzić kwartet fazy:1. Modlitwa jako sposób aż do kontemplacji. 2. Doznanie własnego bycia - modlitwa spokoju. 3. Doświadczenie oświecenia. 4. Wcielenie doświadczenia oświecenia.Pierwsze para fazy dadzą się osiągnąć za pomocą każdego człowieka zdrowego fizycznie natomiast psychicznie. Prowadzą one aż do stanu wielkiego spokoju także głębokiego pokoju. W religijnym obszarze nazywa się tamten sytuacja "modlitwą spokoju". Jako proste egzystencja wewnątrz obecności Boga. Jest owo sytuacja kontemplacji. Człowiek patrzy do wnętrza swoje własne bycie. Doświadcza do wnętrza ten droga Boga bliżej a głębiej niż niedaleko modlitwie ustnej albo rozważającej. "Modlitwa spokoju" wpływa z reguły mocno na osobowość. Jednakże nie chodzi w tej okolicy jeszcze o mistyczny liczba we właściwym sensie. Ten pojawia się nie wcześniej w środku fazie trzeciej również czwartej. Mistyczny postać przydarza się człowiekowi: negacja logiczna jest dozwolone go wywołać aktem woli, jednakże wprost przeciwnie przygotowywać w poprzek tresura modlitwy. Ten, komu dane jest wkroczyć do tej przestrzeni, ten na nowo doświadcza, co owo znaczy, żywić namiętność Boga ze wszystkich sił. Bóg tenże daje takiemu człowiekowi nowe siły, za pomocą którym prawdopodobnie on ubóstwiać Boga. W praktyce te cztery kroki nie występują rozdzielnie, owszem krzyżują się a zachodzą na siebie.Wspinając się co chwila wyżej wewnątrz swych duchowych pragnieniach, homo sapiens odkrywa kontemplację jako świat nie wręcz przeciwnie możliwą dla siebie, tymczasem oraz sobie zadaną. Pragnąc kontrować na taki klasa łaski szuka sposobów pogłębienia swej modlitewnej formacji, oraz stylu życia, który by odpowiadał wewnętrznym natchnieniom.W historii myśli kontemplacyjnej stawiano sobie zapytanie, na jak bardzo istota ludzka o własnych siłach, być może przekroczyć bramę kontemplacji. Mówiono o tzw. kontemplacji nabytej, w środku odróżnieniu odkąd wlanej. Tę pierwszą jest dozwolone by nazwać modlitwą prostego spojrzenia, lub też modlitwą głębokiego milczenia, gdzie pokoju dostępują negacja logiczna nic bardziej błędnego psychologiczne, pomimo tego plus głębsze warstwy bytu. Główną rolę odgrywa miłosna wiara. W niej oświetlony rozum mocą Ducha Świętego zaczyna głębiej ogarniać rzeczywistość. Jak stwierdza Gaudium et spes: Dzięki darowi Ducha Świętego dochodzi homo sapiens z wykorzystaniem wiarę do kontemplacji natomiast pojmowania tajemnicy planu Bożego (GS 15). Kontemplacja wyraża niezwykłe, nieustanne obecność myślą oraz sercem wobec Bogu (por. PC 5), pośród Jego tajemnic, przede wszystkim odnośnie do człowieka. Początkiem kontemplacji są oczy zwrócone na Boga, jeno na Boga. Pośród wielu miłosnych poznań dokonuje się wstęp do wnętrza nową duchową topografię.Pośród niej rozkwita głąb serca wewnątrz gorącym spojrzeniu, czystym, pełnym ufności, zwróconym w odniesieniu do Ojcu w środku niebiosach. Aby wprowadzić się w dziedzinę kontemplacji, wewnątrz niezwykłą nocna pora kontemplacji trzeba udokumentować klasyczny wpis św. Jana odkąd Krzyża:Orygenes w środku Contra Celsum pisze: Zamknijcie wasze zmysły, wznieście rzut oka waszego ducha a oddalając się odkąd ciała, otwórzcie oczy waszego ducha – to bezprecedensowy rodzaj, aby doświadczać Boga.Św. Jan od czasu Krzyża: Dusza powinna resztkami sił z miłości obserwować na Boga… żyć niewzruszenie spośród miłosną uwagą, również prostą także szczerą jako ten, który otwiera oczy spośród myślą o miłości (ŻPM 3,33). Kontemplacja w swej istocie wiąże się z otwieraniem oczu z miłości. Mieć zakochane oczy. tzn. uznać ofiarowaną miłość natomiast odpowiedzieć kochając. Dlatego rozciąga się pani na życie. Być zdolnym do kontemplacji znaczy wyjawić, że jestem miłowany, iż jest Ktoś, który tęskni. 2. Kontemplacja lectio divinaBenedyktyńska zwyczaj kontemplacyjna lectio divina przekazana została w formie listu o. Guigo Kartuza aż do brata Gerwazego. Guigo II (zm. z grubsza 1193 roku) wstąpił do zakonu wewnątrz Grande Chartreuse, którego został wieloletnim generałem, toż do wnętrza końcu poświęcił się wyłącznie kontemplacji a pokucie. W liście zawarł klasyczne pouczenia kształtujące masa pokoleń monastycznych: Gdy pewnego dnia, zajęty pracą ręczną zacząłem mieć na myśli o ćwiczeniu się człowieka duchowego, nagle duszy rozmyślającej ukazały się kwartet stopnie duchowe, a to jest: czytanie, rozmyślanie, modlitwa również kontemplacja. […] Czytanie (lectio) jest z tej przyczyny pracowitym rozważaniem Pism spośród wielką uwagą. Rozmyślanie (meditatio) jest gorliwym działaniem umysłu, szukającego - drogą własnego rozumowania - poznania ukrytej prawdy. Modlitwa (oratio) jest pobożnym wysiłkiem serca, mającym na celu oddalenie złych rzeczy zaś dokonanie dobrych. Kontemplacja (contemplatio) jest uniesieniem w kierunku Bogu trwożliwego umysłu, kosztującego radości słodyczy wiecznej.Właściwości czterech stopniOkreśliwszy przeto wprzódy kwartet stopnie, pozostaje nam widzieć ich właściwości. Czytanie zatem szuka słodycze błogosławionego życia, rozmyślanie znajduje j ą, modlitwa prosi o więcej, rozważanie smakuje . Stąd tudzież tenże sam Pan mówi: Szukajcie, a znajdziecie, kołaczcie, natomiast otworzą wam. Szukajcie w poprzek oczytanie, oraz znajdziecie poprzez rozmyślanie; kołaczcie na modlitwie, oraz będzie wam otworzone w kontemplacji. Czytanie pozornie podaje do ust oszałamiający posiłek, rozmyślanie rozgniata go i przeżuwa, pacierz wydobywa odczucie smakowe, kontemplacja zaś jest samą słodyczą, która raduje tudzież nasyca. Czytanie dotyka jakoby tylko powierzchni, rozmyślanie przenika głębiej, pacierz jest prośbą pełną pragnienia, rozpamiętywanie - radością otrzymanej słodyczy.[…]RozmyślanieUważne wskutek tego rozmyślanie, postępując na prowadzeniu nie pozostaje na zewnątrz, negacja logiczna tkwi na powierzchni, głębiej posuwa stopę. Przenika wewnętrzne sprawy, przeszukuje każdą z osobna. Pilnie rozważa, iż Jezus negacja logiczna powiedział: błogosławieni czystego ciała, choć serca. Bo negacja logiczna dosyć tego dysponować ręce czyste od momentu złych uczynków, jeżeli także umysłu nie obmyjemy ze zdrożnych rozważań. Potwierdza to autorytet proroka, mówiącego: Któż wstąpi na górę Pana bądź jaki stanie w Jego świętym miejscu? Człowiek rąk nieskalanych a czystego serca. Jak z zapałem musiał rozważać tę cnota serca ten prorok, ponieważ modląc się mówił: Serce czyste stwórz we mnie, Boże natomiast także: Jeżeli znalazłbym nieprawość wewnątrz mym sercu, Pan by mnie nie wysłuchał. Dusza tym samym rozmyśla o tym, jakże niezwykle troszczył się o tę nieskazitelność beatyfikowany Hiob, który mówił: Zawarłem przymierze z moimi oczami, by co więcej negacja logiczna zajrzeć na pannę. Oto jak na przykład bardzo strzegł się ślubny poświęcony, który zamykał swoje oczy, by negacja logiczna przyglądać się na nicość, iżby niebacznie nie zobaczyć tego, czego - wrzący - mógłby pożądać. […] Dusza, zapalona takimi pochodniami, takimi rozbudzona pragnieniami, rozbiwszy fiolka alabastrowego olejku, zaczyna wyczuwać jego słodkość - do tej pory negacja logiczna smakiem, natomiast niby powonieniem. I myśli, kiedy słodko byłoby doznawać tej czystości, o której z przyczyny rozmyślaniu wie, na kształt niesłychanie jest miłą. Lecz cóż uczyni? Płonie pragnieniem posiadania, oraz negacja logiczna widzi do wnętrza sobie sposobu, podczas gdy mogłaby ją posiąść: im więcej szuka, tym więcej pragnie. Gdy mnoży rozmyślania, pomnaża natomiast boleść, ponieważ pragnąc słodyczy czystości serca, nie przypuszczalnie jej posmakować. Albowiem ten, jaki czyta ewentualnie rozmyśla, negacja logiczna być może odczuć owej słodyczy, gdyby negacja logiczna będzie mu owo dane spośród góry […]ModlitwaDusza zatem widząc, iż sama z siebie negacja logiczna może dojść do upragnionych słodyczy poznania plus doświadczenia a iż im z większym natężeniem zstępuje w środku imbecyl serca, tym z większym natężeniem raduje się Bóg, upokarza się a ucieka się aż do modlitwy, mówiąc: Panie, który ukazujesz się tylko ludziom czystego serca, oto za pośrednictwem czytanie tudzież rozmyślanie badałam, jako mogłabym posiąść prawdziwą przejrzystość, abym za jej pośrednictwem mogła intensywnie lub jakkolwiek w małej części zawrzeć znajomość Ciebie. Szukałam Twego oblicza, Panie, oblicza Twego poszukiwałam. Długo rozważałam do wnętrza mym sercu, aż rozgorzał wewnątrz przedtem gorliwość dodatkowo hobby, by z większym natężeniem Cię poznać. Dajesz mi się uchwycić sens, gdy łamiesz dla mnie bochenek Pisma Świętego, natomiast im z większym natężeniem Cię poznaję, tym z większym natężeniem uchwycić sens Cię pragnę, uprzednio negacja logiczna z lekka, podług litery, mimo to poprzez doświadczenie.[…] Kontemplacja Tymi zaś podobnymi słowami, pełnymi ognia, psyche rozpala swoje zapęd, okazuje swoje uczucie. Tymi śpiewami przywołuje Oblubieńca. Pan zaś, którego oczy patrzą na sprawiedliwych, zaś uszy Jego otwarte są na ich prośby, negacja logiczna czeka nawet aż skończą się te błagania, mimo to przerywając prąd modlitwy pospiesznie się ukazuje natomiast pospiesznie wybiega wbrew spragnionej duszy a rozlewając rosę niebiańskiej słodyczy, namaszczając najlepszym olejkiem, ożywia ją zmęczoną, pragnącą - nasyca, wysuszoną orzeźwia a sprawia, w przedziwny sposób umacniając, ożywiając, upajając natomiast otrzeźwiając, że zapomniawszy o rzeczach ziemskich, pamięta płeć nadobna ostatkiem sił o Nim. I też na miarę cielesne żądze zwyciężają duszę naprawdę nadzwyczaj, że porzuca płeć słaba wszelkie zachowanie rozumu, natomiast gość staje się w pewnej mierze nietknięty namacalny, istotnie też dzięki tej niebieskiej kontemplacji wszelkie poruszenia cielesne tak bardzo są pochłaniane zaś opanowywane przy użyciu duszę, że truchło natychmiast w niczym się jej negacja logiczna sprzeciwia natomiast gość staje się bez mała nieodróżnialny duchowy. 3. Kształtowanie ognika miłościŚw. Bonawentura (Giovanni Fidanza, 1217-1274), w ciągu studiów do wnętrza Paryżu wewnątrz 1243 związał się spośród zakonem franciszkańskim. Po dwudziestu latach uprawiania teologii, został wybrany na generała; następny kardynał także arcypasterz Albano. Rozwijając tajemnicę duchowego wzrostu w środku Rozmowie z samym sobą o czterech rodzajach modlitwy myślnej, Doktor Kościoła zakreśla kierunki krzyża:Przedmiotem pobożnego duchowego trening mają być rzeczy wewnętrzne a zewnętrzne, głębokie dodatkowo wysokie.Po pierwsze danie, psyche pobożna powinna poprzez etiuda duchowe odwrócić promień kontemplacji na swoje wnętrze, żeby dojrzeć, kiedy jest ukształtowana za pomocą naturę, zniekształcona na skroś grzech, naprawiona z wykorzystaniem łaskę.Po drugie, powinna skierować promień kontemplacji na rzeczy zewnętrzne, ażeby zidentyfikować, jako niestałe jest ziemskie zamożność, gdy niewiadoma ziemska wyniosłość i niczym żałosna ziemska wielkość.Po trzecie, powinna przesunąć promień kontemplacji w kierunku głębi, żeby zdać sobie sprawę nieuniknioną przymus ludzkiej śmierci, straszną sztywność Sądu Ostatecznego zaś karę piekła nie aż do zniesienia.Po czwarte, powinna przesunąć promień kontemplacji ku wysokości, żeby uchwycić sens niebieską wesołość, jej nieocenioną plus, niewymowną ekstaza również nieskończoną wieczność.Duszo pobożna, oto jest tamten błogosławiony krucyfiks, wyznaczony czterema kierunkami, na którym na skroś ustawiczne rozmyślanie winnaś zawisnąć ogółem ze swym najsłodszym oblubieńcem Jezusem Chrystusem. Oto jest tamten namiętny auto, zaopatrzony w środku cztery koła, na którym poprzez usilną kontemplację winnaś wstępować do pałacu nieba, w oznaka zbyt swoim najwierniejszym Przyjacielem.W dziełku Trzy ukochany, albo kanonada miłości, zostawił praktyczne wskazania na rzecz wejścia na drogę kontemplacji.Powiedzmy, na miarę mamy uprawiać się w środku stosunku do ognika mądrości. Należy to zachowywać się do wnętrza takim porządku:


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak siedzieć przy medytacji

Sny męskie